Sihuhú+ (vagy inkább -)

 2010.03.15. 11:45

De most tényleg. Olyan érzésem van, mintha egy álomvilágban élnék, már ami a vasúttal kapcsolatos. (Én és a többi Indóház olvasó) Hiába hívja fel minden józan ember a figyelmemet hetente ötvenszer, hogy milyen piszkos, zajos, stb., mintha direkt nem vennék róla tudomást. Mert pl. tényleg koszos a régi vagonok többsége. Persze talán másképp lenne, ha nem a vezetők rokonainak cégei végeznék azt, amit ők takarításnak neveznek, sokszoros áron. Vegyük csak sorba a további panaszokat és problémákat:

Egyszerűen az a helyzet, hogy ha versenyképes akar maradni a személyszállítás, akkor annyi Flirtöt, Talentet és Desirot kell vennie, amennyit csak lehet! És ez akármennyire is eltünteti a régi feelinget, mégiscsak errefelé van a jövő, nem vitás. A gőzmozdonyoktól is meg kellett szabadulni anno, a maradék ment nosztalgiaüzembe. (A hosszútávú utazásokra persze esetleg meg lehet tartani a kocsiállománynak azt a részét, ami mondjuk eléri legalább az "elégséges" minősítést egy európai skálán.) És persze ütemes menetrendet mindenhova, hogy kiszámítható legyen az egész (utasnak és vasutasnak is)

Hallom az embereket, akik panaszkodnak a kalaúzok (tudom, jegyvizsgálók :) ) bunkóságára. Még ha csak 10%-uk is ilyen, a jelenlegi szolgáltatási színvonal mellett ezt duplán veszik sértésnek az utasok. Mert értem én, hogy az ötvenedik szemét bliccelő után már fogy az ember türelme, de amikor ezt az attitűdöt kiterjesztik a fizető utasokra is, na az már nem túl jó dolog.

De mesélhetnék arról az ismerősömről is, aki azért nem utazik vonattal, merthogy a vonatokon, az állomásokon és azok környékén túl sok rosszarcú ember kódorog, és ő gyönge nőként nem érzi úgy, hogy jól járna, ha egyedül mászkálna arra. Szerintem nincs egyedül ezzel a véleményével. Persze amikor a fagyok idején külön rendelet született arra, hogy a csöveseket be kell engedni a pályaudvarokra melegedni (miért nem a minisztériumokba, he?), na az volt a pont, amikor kb. szentesítve lett, hogy a MÁV üzemelteti tkp. a legnagyobb hajléktalan-találkahely-láncot.

És félek, a pályák, állomások fejlesztése nélkül még a járműállomány fejlesztése sem lesz elég. Csakhogy ez sajna olyan horribilis összegeket emésztene fel, hogy kérdéses, nem lenne-e egyszerűbb hagyni a francba az egészet. Ha nagyon sötét szemüvegen át nézzük a dolgokat, a pesti elővárosi közlekedésnek van jövője, meg tán a Dunántúlt átveszi a GYSEV (vagy valami oszták/német cég), a Dunától keletre pedig maradnak a fővonalak.

Mert értitek, számomra a nyár elmaradhatatlan kelléke a csattogó bézés falulátogatás, de ha minden nap azzal kéne utaznom, hát nem lennék túl vidám.

A sebesség egy külön ügy. Van ahova gyorsabb az eljutás vonattal, van ahova kevésbé gyors, ebbe most nem mennék vonalanként bele. Azonkívül aki épp a vasútállomás mellett lakik, az szívesebben megy majd vonattal, ez sem meglepő. A többség számára az autópályahálózat bővülésével a buszút lett a rövidebb idejű, és akkor még nem is beszéltem az egyéni autós megoldásról...

Az, hogy egyes állomások a konkrét településtől néha kilóméterekre vannak (pl. Abádszalók), szintén nem válik elnyére a vasútnak. (Ismerjük a probléma gyökerét, inkább a földbirtokost szolgálták ki, mint a falut, illetve nem is mindig a személyszállítás volt a fő cél) Mert "a busz bemegy mindenhova", ami mondjuk le is lassítja egy kicsit, de sokan inkább 15 perccel tovább ülnek, csak közel tegye le őket a busz a házukhoz. És mondjuk ha idős lennék vagy mozgássérült, én se mérlegelnék.

Az a szomorú, hogy a fejlesztések mellett van még egy dolog, amit végre kell hajtani, és már régóta halogatják. Egyszerűen ki kellene rúgni egy csomó embert. És most lehet engem érzéketlenek, mini Bokrosnak meg egyébnek nevezni, de könyörgöm, sínen továbbítani valamit önmagában sokkal olcsóbb kellene hogy legyen, mint közúton, és valamiért mégsem az. És ennek félek hogy jelentős része abból fakad, hogy túl sok ember dolgozik a MÁVnál. (Ne felejtsük el, azt a pénzt, amit a melós kézhez kap, annak majd' a kétszeresét fizeti ki a munkáltató) És bizony, a felsővezetéstől a legutolsó pályabejáróig minden szinten kellene ritkítani. Amit csak lehet, azt automatizálni, összevonni (a régi nóta: pl. szóló bézéken a vezér szedjen jegyet), mert ekkora embertömeggel egyszerűen ma már csak veszteséges vasutat lehet csinálni. (Azt már csak külön teszem hozzá, hogy ez a családtagok szabadjegyeit is leapasztaná egy kicsit) Jellemző, hogy a vonalbezárások során is igyekeztek nem kirúgni senkit, ami eléggé kétségbe vonta a költségcsökkentésről szóló beszédeket. (A kecske éhes maradt, de a káposzta eltűnt) És igen, lehet szörnyülködni, hogy én hány meg hány családot akarok ezzel tökretenni, de ha veszteséges (és ennyire veszteséges) a MÁV, akkor azt mindannyiunk pénztárcája megérzi. Most komolyan, tartsunk fent egy csomó fölösleges munkahelyet, miközben a más helyen munkát vállalókat meg lazán kirúgják bármikor? Eleve, a legtöbb melós nem kap túl speciális szakképzést (most nyilván nem a forgalomirányítókra és mozdonyvezetőkre gondolok, hanem pl. a kalapácsos emberekre), simán el tudn(án)ak helyezkedni más munkakörben is.

Borzongok tőle, de amióta a busztársaságok lecserélték a régi szar Ikarusaikat, és rendszeressé váltak a Volvok, MANok, Credok, Mercedesek (vesd össze bhv kocsik vs. Desirok), azóta...egyszerűen nem tudok panaszkodni rájuk. Jó, tiszta, és 90%ban kényelmes. Persze zavar a sorbanállás a felszállásnál, és a kevesebb személyes tér, de kb. ennyi az össznegatívum, ami a buszozás ellen, annak jellegéből fakadóan fel tudok hozni. Illetve az, hogy ez azért mégsem vasút. :)

És értitek, mit gondol ezekről, aki nem szereti a vasutat?

A bejegyzés trackback címe:

https://kalaallitnunaat.blog.hu/api/trackback/id/tr681840253

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása