Egy közlekedési baleset kapcsán fellángolt a vita a vérautósok* és a többi ember között. Arról volt szó, hogy egy (lakásomhoz közeli) zebrán(!) több(!) gyalogost elcsapott egy kocsi, köztük egy országosan ismert öregembert (javítva: mindenki Bálint gazdáját - tényleg méltatlan volt hozzá a kényszeredett megfogalmazás) is, de ez mellékes. Láttam a törött szélvédőt, a villogó rendőröket és a vérfoltot az aszfalton.
A szomorú az volt, hogy nagyon hamar megjelentek a netes fórumokon azok, akik a gyalogosokat kezdték el szapulni. Félreértés ne essék, tényleg van olyan szituáció, amikor a gyalogos a hibás (pl. takarásból kiszalad a kocsik elé, persze nem a kijelölt helyen), de ez most kurvára nem volt az. Ha az illető betart minden szabályt (vagyis kellően óvatos), akkor hogy a fenébe üthet el egyszerre 3-4 embert a zebrán?
A KRESZben valóban benne van, hogy a gyalogos csak akkor léphet le a járdáról, ha meggyőződött az áthaladás biztonságáról (nem másolom be ide, fölösleges), ugyanakkor az is vastagon benne van, hogy az autós legyen óvatos, ha a zebrához közelít. Ha gyorsan akarsz menni, arra ott van az autópálya, ha a 130 sem elég, akkor meg menj el valamelyik ringre, de ne a kertvárosban akarj hepciáskodni!
Majd' lefordultam a székről, amikor valamelyik azzal próbált érvelni, hogy úgyis a gyalogosnak fáj jobban a baleset, tehát figyeljen ő oda jobban. Ez kb. "az erősebb kutya párzik"-elv, aminek szerintem nincs sok létjogosultsága a Balkántól északra.
*Vérautós: Olyan ember, akinek vélhetően nem sok eredménye volt az életben, kivéve azt, hogy egyszer egy személygépjármű tulajdonosa lett. Innentől számára a világon csak autósok és köcsögök léteznek. Az embereket aszerint értékeli, hogy milyen kocsit vezetnek, illetve hogyan vezetnek. Bármilyen vitás kérdésben az autós pártjára áll, ha egy Volkswagen robottá alakulva análisan inzultálná a saját anyját, akkor is a kocsit dicsérné, hogy milyen szép a fényezése. Ha megelőznek valakit (értsd.: lenyomnak egy pedált) már-már orgazmusközeli állapotba kerülnek önnön nagyszerűségük tudatától. Szerencsére ők csak az autósok kisebbségét jelentik, valamint e kategória nem esik egybe az autómániásokkal, ugyan akik jóval többet tudnak a kocsikról, de mégis képesek lelassítani a zebrák előtt. Nahát, ki érti ezt?
Kis kitérő A tuningról már esett szó, ez az a műfaj, melynek hazai művelői 90%-ban csak fájdalmasan ronda kocsikat barkácsolnak össze, melyek kb. olyan messze vannak egy igényes tuningolástól, mint a Kőbányai világos egy belga apátsági sörtől. Kedvencem az a hülye kis balfasz ismerősöm, aki a nagyapjától(sic!) örökölt Ladát tuningolja (kapott egy új festést és dísztárcsákat a Zsiguli), de kb. annyit beszél róla, mintha a Sixtusi kápolnát festené éppen...
Ja és 2006 óta van jogsim, a forma-1 és a DTM majd' minden futamát megnézem, szóval nem egy megkeseredett autóellenes vagyok. :)